Doba karantény je ideální čas pro dohnání nejrůznějších restů, v mém případě knižních. Když jsem si tuhle knížku vybírala k Vánocům, věděla jsem, že autorka je pro mě sama o sobě zárukou spokojenosti a úspěchů. Když jsem se ale ponořila do čtení, byla jsem vážně nadšená a užívala jsem si každou stránku od začátku až do konce. A protože tahle kniha skutečně stojí za přečtení, přináším vám na ni recenzi.


Autor: Jojo Moyesová
Originální název: The girl you left behind
Žánr: Literatura světová, Romány, Pro ženy
Počet stran: 432 stran
Nakladatelství: Ikar
Přeložila: Lucie Mikolajková

Anotace: 
Píše se rok 1916, když francouzský malíř Édouard Lefevre odchází bojovat na frontu. Jeho mladé manželce Sophii zůstává na památku její portrét, na svou dobu poněkud nezvyklý. Poté co městečko, kde Sophie žije, padne do rukou Němcům, ocitají se jeho obyvatelé na samé hranici absolutní bídy a pro kousek chleba musejí často dát všanc i holý život. A tehdy Sophiin portrét upoutá pozornost nového Kommandanta. Německý důstojník je obrazem doslova posedlý a Sophie je odhodlaná riskovat cokoliv – rodinu, svou pověst i život –, jen aby mohla znovu spatřit svého muže... O bezmála sto let později dostane Liv Halstonová od svého muže darem působivý portrét mladé ženy, který koupil za pár šupů na ulici. Posléze se ovšem ukáže, že obraz má nesmírnou cenu, a rozhoří se boj o to, kdo je jeho skutečným vlastníkem. A Livino přesvědčení o správnosti věcí podstoupí náročnou zkoušku. Stejně jako Sophie je však pevně odhodlaná bojovat za to, co má na světě nejraději...

Recenze:
Kniha nás zavede do děje malého městečka ve Francii, které je pod německou okupací a obyvatelům se tu nežije lehce. Nejenže dostávají mizerné příděly jídla, které téměř nestojí za pozření, ale neustále jim jsou také zabavovány osobní věci, které později slouží německým vojákům, především důstojníkům. Naše první hlavní hrdinka Sophie se snaží být silná nejen kvůli sobě, své sestře Heléne, ale i svému manželovi, kterého odvedli na frontu. Drží se statečně, pomáhá ostatním ve městečku a spolu s ostatními se pokouší přežít a udržet na živu i svou celou rodinu. Bohužel pro Sophie, na dobré skutky se snadno zapomíná, obzvlášť když si vás vyhlédne německý Kommandant a vy jste nuceni posluhovat těmto vojákům a vařit pro ně lahodná jídla, když sami nemáte co do úst. 

Druhá linie příběhu se odehrává roku 2006, opět očima životem zkoušené ženy, která se jmenuje Liv Halstonová. Její manžel zemřel před lety a ona nikdy nedokázala překonat tu bolest a začít znovu normálně žít. To vše do chvíle, kdy potká Paula. Naneštěstí Paul pracuje pro organizaci, která se zabývá vyhledáváním starých děl, které byly ukradeny za války a vrací je původním majitelům. Naše dvě hrdinky spojuje nejen podobně bolestivý osud, ale především obraz Dívka, již jsi tu zanechal, který dostala Liv jako svatební dar od svého manželka a je to její nejsilnější vzpomínka na něj. Jenže z obrazu se na ni každý den dívá tvář mladé a ještě bezstarostné Sophie Lefevrové, kterou tehdy manžel namaloval, když ještě byla Francie bezpečná a který zmizel během války.

Během soudního sporu se tak odehrává mnohem víc než jen jedno dilema. Dokáže být Liv s Paulem, když ji chce připravit o jedinou památku na milovaného muže? A mohou spolu vůbec vybudovat vztah, pokud je mezi nimi vražen takový klín? Byl obraz nebohé Sophie skutečně ukraden německým důstojníkem? Nebo se snad ještě dá zjistit, jak to vlastně před téměř sto lety bylo?

Abych se přiznala, když jsem knihu kupovala, čekala jsem klidné a romantické počtení. To, co mi ale kniha nabídla, bylo víc než překvapení. Už po přečtení prvních několika stran jsem pochopila, že tahle kniha má v sobě něco mnohem víc. Celý příběh se četl jedním dechem a byl plný lásky, bolesti, války, neštěstí, lidské dobroty, pohnutých osudů, ale i důkazem toho, jak lidé snadno zapomínají a umí být krutí. Ještě dlouho po dočtení jsem nad knihou přemýšlela a přemítala o osudu hlavních postav. Ten příběh takový prostě je. Donutí vás se zamyslet a prožít ho spolu s nimi. 

Hodnocení: 

Ukázka z knihy:
Přestala jsem pro něj být lidskou bytostí. Snažila jsem se vybavit si, jaké to bylo, když jsem bývala víc než jen věc, když jsem i ve světě plném Němců ještě mívala svou důstojnost, vzbuzovala jsem úctu, ale šlo to těžko. Celý svět jakoby se mi scvrkl na tohle nákladní auto.“

Četli jste tuto knihu? Jaké ve vás zanechala pocity? Napište mi, co čtete nebo jste naposledy četli vy. :)

20 Komentáře

  1. To vypadá hodně zajímavě, děkuji za tip, píšu si :-) čtu hlavně knížky o 20. století, války... Takže to vypadá, že by mě tohle mohlo chytnout. Teď bohužel nečtu, připravuji si na maturitu (jestli vůbec nějaká bude :D), ale už se nemůžu dočkat, až si zase otevřu knížku =)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tahle je vážně pěkná, chytila mě hodně. :-) To chápu, maturita má v tomhle přednost, ale věřím, že až to budeš mít za sebou, tak budeš mít pořádně tlustý seznam knih, co přečíst. :-)

      Vymazat
  2. O knížce jsem už slyšela, ale vlastně doteď jsem nevěděla, o čem je :) Knížka mě zaujala, svým motivem mi trošku připomíná knihu, kterou jsem nedávno četla - Ohnivé květy :)

    Another Dominika

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, myslím, že jsem na ni četla recenzi u tebe a taky mi přišla povědomá. :-)

      Vymazat
  3. Musím přiznat, že by mně kniha v knihkupectví asi vyloženě nezaujala, ale podle popisu právě naopak.
    Bohužel teď mám zatím knih k přečtení až dost, tak možná někdy jindy, ale i tak díky za zajímavý tip!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Myslím, že karanténa nám všem knihomolům prospěje v tom, abychom si udělali místo na další knižní zásobu. :-) I já potřebuji ubrat ty, co mám na polici, abych mohla začít odškrtávat svůj seznam přání :)

      Vymazat
  4. Podle popisu to vypadá na skvělou knížku a zajímavý příběh. Skvělý tip, třeba se k ní také dostanu. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě ji mohu vřele doporučit, doslova mě očarovala poutavým příběhem, který člověka nepustí až do samotného konce. :-)

      Vymazat
  5. Já z téhle série četla bohužel jen Než jsem tě poznala v době, kdy cca vyšel i film. Několikrát mě to nutilo si právě koupit další díly, i tento, ale většinou jsem už do toho nebyla tolik zapálená nebo jsem věděla, že tomu čtení moc nedám. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Není to ze série Než jsem tě poznala, ačkoli název je tomu hodně blízký a stejná autorka může jednoho zmást. :) Jinak i pokračování Než jsem tě poznala jsem četla, konkrétně dvě knihy, a musím říct, že za mě za přečtení stojí. Měla jsem problém s tím se zprvu začíst, ale nakonec jsou to hezké knihy. :)

      Vymazat
  6. To zní jako něco pro mě, mám slabost pro romány odehrávající se za války, přečetla jsem jich už několik a ještě mě neomrzely. Sice mám doma několik knih, které teď postupně dočítám, ale tuhle k nim určitě přidám, takže díky za doporučení. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Není vůbec zač, určitě za to stojí. Já popravdě knihu s podobnou tématikou četla prvně, ale naprosto mě uchvátila, takže budu hledat jí podobné, třeba se u tebe na nějakou inspiruji. :)

      Vymazat
  7. Jojo mám moc ráda a knížky od ní se čtou sami :) Mě včera přišla objednávka z katalogu, tak mám konečně co číst. Vybrala jsem si trilogii Městečko Pines. Už jsem začala číst a má to celkem pomalý rozjezd, tak uvidíme, jak to půjde dál :)

    WantBeFitM

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hlavně se nenechat odradit pomalým rozjezdem. :) Taky si jistě brzo nějakou další zásobičku pořídím. :)

      Vymazat
  8. Zajímavé .. obal téhle knížky znám, protože jednu dobu visel snad všude a i hodně lidí o knížce mluvilo. Nikdy jsem si ale nepřečetla o čem je a podle obalu jsem si říkala, že to bude zase nějaká klasická romanťárna. No vážně bych neměla soudit knihu podle obalu, protože podle tvého popisu to zní jako dobrý historický příběh :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Souhlasím, ačkoli já sama hodně často dělám, že podle obalu soudím a pokud se mi líbí, jsem ochotná spíš si knížku přečíst. :) Ale někdy skutečně překvapí.

      Vymazat
  9. Ahoj, moc se omlouvám, že jsem tvé přestěhování na tento blog zaregistrovala až teď. Nicméně máš to tady moc pěkné :)
    Jinak tuto autorku znám a četla jsem od ni snad tu nejznámější věc - Než jsem tě poznala...ale další knihy mne moc nezaujaly.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj, nic se neděje, jsem ráda, že jsi to tu našla. :) Než jsem tě poznala jsem taky četla a líbila se mi. :)

      Vymazat
  10. Od autorky jsem ještě nic nečetla, její knihy mě lákají, ale nějak se k nim nemohu dostat. Mám doma tolik knih, že nevím, kterou číst jako první :-D takže tuto autorku neustále odkládám :-)
    goodmoda.blog.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To chápu, obvykle když takhle pořád nějakého autora odkládám, tak jsem potom mile překvapená, že se mi jeho tvorba vážně hodně líbí. :)

      Vymazat