Pamatujte na úctu k sobě, úctu k druhým a odpovědnost za vaše konání.
- Dalajláma

Téma týdne mi poněkud hraje do karet, protože na to narážím dnes a denně. A v poslední době už jsem i trochu naštvaná. Nedávno jsem se bavila s taťkou o tom, že dneska mladí nemají žádnou zodpovědnost. Třeba u mě v práci je úplně běžné, že většina brigádníků prostě řekne třeba den před směnou, že nepřijde, ale nezajímá je, zda je v práci někdo, kdo je může zastoupit.

Já jsem byla vždycky spíš ten typ, co přijde čtrnáct dní předem, sežene si za sebe náhradu, a ještě se při oznamování i tak cítí blbě. Já vlastně nevím, ale mně to přijde normální. Přeci pokud mám domluvené směny a něco mi do toho vleze, což se stát může, je mou povinností to nějak vymyslet, nikoliv přijít za vedoucí a víceméně jí říct, ať si dělá, co chce, že mně je to jedno... Slyším o tom a vidím to poměrně často, nejen u sebe v práci, ale i tak v normálním životě.

money, concert, and camera imagedog, funny, and Adult imagefear, grunge, and indie grunge image

Někdy si říkám, jak rodiče vychovávají svoje děti? Copak je nevedou k tomu, že člověk má nějaké své povinnosti a za ty si nese zodpovědnost? Že prostě všechno není na lusknutí prstu? Že občas v rámci povinností musím něco oželet, abych si pak za jiné příležitosti mohla pro změnu užívat? Není to jen v práci.

Znám podobné případy i ze školy. Kdy dítě je spratek, ale rodič to nehodlá pochopit a uznat, takže řve na učitelku, která se pouze snaží přežít těch 45 minut vyučování. Možná právě proto v pubertě potom odmítají zodpovědnost. Já když byla malá a přinesla jsem poznámku nebo kouli, dostala jsem za to po čuni, rodiče by ani nenapadlo jít za to seřvat učitelku - to je dneska běžná praxe. Někdy si říkám, že je vážně na spoustu dětí a mladých škoda každé rány, která padla vedle.

Co si o tom myslíte vy? Je problémem dnešní doby ztráta zodpovědnosti?

12 Komentáře

  1. A teď, když je dítě spratek a rodiče místo aby to vyřídili s ním, jdou seřvat učitelku - znamená to, že je to zkažená generace dítěte, nebo že je pitomej, nezodpovědnej rodič z "dokonalé generace", která se tak ráda chlubí tím, že "za nich by se tohle nedělo"?

    OdpovědětVymazat
  2. Někdy to tak ale prostě chodí, že bohužel nemůžeš dorazit do práce a sehnat za sebe náhradu taky úplně ne vždy jde. To je také jeden z důvodů, proč jsem dá se říct volnonožec a né klasický zaměstnanec. Co se týče těch známek, také nejdřív rodiče hledali příčinu u mě nebo u sebe a pak se teprve šlo za učitelem.

    OdpovědětVymazat
  3. Necítim sa dobre, keď odkladám prácu na neskôr a necítim sa dobre, keď viem, že niečo zanedbávam. Cítim totiž určitú zodpovednosť nielen voči iným, ale aj voči sebe. A pomaly mám pocit, že sa všetky typy zodpovednosti zo sveta vytrácajú a najideálnejšie je riešiť len samého seba. To sa mi celkom nepáči... Vydarený článok, hovorí mi z duše. :)

    OdpovědětVymazat
  4. Tak ja osobne si myslím, že ja som zase až moc zodpovedná osoba. Takže ja by som trošku chcela byť aj taká menej zodpovednejšia, vtedy sa žije ľahšie...A čo sa týka tej práce, v tom s tebou súhlasím, ale na druhej strane musím povedať, že brigádnik má na to právo. Mne sa stalo teraz v práci to, že brigádovala som tam 3 roky, a vyšlo to tak, že naozaj som to vedúcej že odchádzam povedala posledný deň. A chcela som jej to povedať skôr, ale vyšlo to tak. Bohužiaľ...a bola z toho hrozne nahnevaná a asi aj je. Ale my brigádnici na to máme právo, a robí sa to tak všade. Aj keď ja ako zodpovedná som takto nechcela odísť, ale súhra okolností to zariadila tak, že sa to stalo i mne, že som to povedala posledný deň, asi to tak malo byť.

    OdpovědětVymazat
  5. Já se setkávám s tím, že u nás v práci spoustu lidí neřekne ani ten den před směnou, že zkrátka nedorazí. I když někdy se ani nedivím, tak jak se poslední dobou k některým novým chovají nadřízení, nedivím se, že se tak chovají i oni k nim. Já sama jsem za sebe zodpovědná a ke všem tak i přistupuji, ať už se jedná o práci, tak i o různé schůzky s rodinou či přáteli, když vím, že nebudu moct, docela dost dlouhou dobu se předem omlouvám. :)

    OdpovědětVymazat
  6. Bohužel, pozoruju kolem sebe, že rodiče často zodpovědnost svých dětí berou na sebe. Ano, i dítě by mělo mít zodpovědnost, úměrnou svému věku. Například může si uklidit pokoj teď, nebo až odpoledne, ale přijde pak o seriál v televizi. Nebo by si mělo samo vyžrat to, že soustavně zapomíná čítanku a dostane pak od paní učitelky napomenutí. Ale rodič při úklidu nechce řev, tak raději nechá dítě se flákat dopoledne, odpoledne taky a úklid odloží. Místo aby dítěti vysvětlil, že napomenutí je trest za to, že si dítě nepřipravuje do školy pořádně, tak jde a snaží se to uhádat s učitelkou. A to se mi nelíbí. Určité zodpovědnosti je třeba učit se od mala, jinak to v sobě nebudou mít nikdy a vyrostou z nich přesně ti brigádnící, kteří se rozhodnou nejít jednu směnu a je jim úplně jedno, že tam není nikdo, kdo by je zastoupil.

    OdpovědětVymazat
  7. Ano, mladí mnohdy nejsou zodpovědní, ale to jen kvůli pseudohumanismu.

    OdpovědětVymazat
  8. V této době seřvání učitelek tak funguje, jenže učitelky jsou svině a děti taky, čím dál větší. Rodiče nevidí ty pravé tvářičky svých dětí a co se v té škole a tak žijí většinou v naivitě toho, jací jsou andílci, ačkoliv je to jen krutá lež. Prostě nejsou schopni si to třeba přiznat. Můj Honzík? tak hodný chlapeček? Ten by to přeci nikdy neudělal.

    OdpovědětVymazat
  9. Mám teď 2 měsíční dcerku a vychovaná rozhodně bude. Nesnáším ty matky,které než aby řešily vlastní děti jdou řešit učitelky apod..

    OdpovědětVymazat
  10. Také nechápu, že někdo jde za učitelkou kvůli tomu, že jeho dítě dostalo pětku. A ona za to snad může? Jestli se dítě nepřipravuje a kašle na školu, tak je ta pětka zasloužená a nemůže za to p. učitelka. Je mi jich líto, když vidím ty puberťáky :(

    OdpovědětVymazat
  11. Jsem na tom stejně - taky se vždycky cítím špatně (až provinile?) když si potřebuju říct o volno. Jsem jediný zaměstnanec v malé restauraci, takže za mě není žádná náhrada a majitelé to musí zvládat sami. O to víc je mi to vždycky tak nějak... líto. Ale doktory je třeba navštěvovat.

    OdpovědětVymazat
  12. Taky se cítím špatně, když mám něco slíbeného zrušit. A na každé brigádě pracuju nejdéle ze všech. Pak toho bohužel někteří zneužívají.

    OdpovědětVymazat