"Pokrok neznamená včerejšek zbořit, ale zachovat jeho podstatu, která má sílu vytvořit lepší dnešek."
- José Ortega Y Gasset

O tom, zda je televize zbytečná či nikoli jsem měla možnost přečíst si spoustu článků, s některými jsem musela souhlasit, s jinými až tolik ne. Problémem dnešní televize je určitě vlna reklam, které nás jako uživatele dost omezují. Protože nikoho nebaví dívat se na film a každých dvacet minut sledovat čtvrthodinovou reklamu. To je podle mě jeden ze zásadních problémů, které nám znepříjemňují televizi.

Ale pravdou je, že nelze opomenout pokrok. Televize tu byla dlouho předtím, než se dal dohromady první počítač. Byla tu a zdokonalovala se v době, kdy jsme se začali seznamovat s internetem. Jenže v dnešní době už má více omezení než kladů. Přiznejme si, ač můžeme mít ty super televize propojené internetem, kdo z nás to skutečně využívá? Kolikrát si do televize dáte flashku a pustíte si film přes ni? Většina z nás prostě sáhne po notebooku. Je to opět pokrokem. Kdysi bylo nepředstavitelné, aby si někdo jen tak hodil televizi do postele, v jedné části sledoval film a ve druhé si psal s přáteli. U notebooku to jde.

gossip girl, coffee, and laptop imagenothing, Lazy, and quote imagegirl, grunge, and tv image



Otázka zbytečnosti televize jednoznačně souvisí s věkem. Pokud bych se zeptala svojí babičky, řekla by mi, že televize zbytečná není. Kromě novin je to pro ni mnohdy jediný zdroj informací, ale také příležitost k ukrácení dlouhé chvíle, když už ji od luštění křížovek bolí oči. Pokud bych se zeptala rodičů, už by se sem tam vyskytla možnost pustit si film online, ale stejně by mi řekli, že televize u nich běží každý den. Troufám si říct, že moje a mladší generace to má už trošku jinak. Jsme generace v pohybu, naučili jsme se minimalizovat a být mobilní. Máme chytré telefony, tablety a notebooky, na kterých si můžeme filmy, zprávy nebo písničky pustit kdykoli chceme a relativně zadarmo - pokud nepočítám platbu za připojení. A když budeme hodně odvážní, můžeme si i předplatit nějaký kanál online.

Vezmeme si tablet nebo počítač a i na cestách sledujeme filmy bez reklam či omezení kabelem (dneska už přeci existují powerbanky). Tohle je ten zásadní bod. Já si televizi třeba nezapnu, nemám tu potřebu, pokud chci kulisu k psaní, pustím si písničky na youtube, případně seriál online. Neruší mě reklamy a vím, že kriminálkám se vyhnu - to se o programech v televizi říct nedá. Faktem ale je, že v jednom období televizi skutečně i já pouštím, o Vánocích. Když vím, že všude běží pohádky, na stole leží cukroví a v bytě voní jehličí, neubráním se tomu, abych se k televizi usadila.

Takže jak to je s tou zbytečností? Myslím si, že v budoucích letech je perspektiva televize nejasná. Už teď znám mnoho párů či rodin, kteří doma televizi nemají, protože se na ni nedívají. A taky žijí. Díváte se na televizi?

20 Komentáře

  1. Také si nejčastěji televizi pouštím o Vánocích Jinak s tebou souhlasím, naše generace má k televizi opravdu jiný vztah, já se bez ní v pohodě obejdu...

    OdpovědětVymazat
  2. Tak televizi moc nepoužívám, nejvíc si pouštím hudební programy, zrovna teď mám jeden v pozadí. Občas se kouknu na padesátéprvní opakování Dva a půl chlapa nebo jiného seriálu, ale pokud mně to úplně nechytí, nevydržím u toho sedět. Samozřejmě taky pirátím a dívám se na filmy a seriály zadarmo na internetu. Na druhou stranu, u televize se může sejít celá rodina, povídají si u toho, kdyžto u notebooku sedí max. 2 lidi. O Vánocích mám televizi taky zapnutou, ale po 3. pohádce už toho mám plné zuby

    OdpovědětVymazat
  3. Jako dítě jsem vždycky v televizi koukala na různé pohádky, Kouzelnou školku a podobné věci. Taky jsem odmalička čučela na Ulici a podobné novácké seriály. Poslední roky si většinu věcí pouštím na notebooku a televizi zapínám jen jako kulisu (písničky na Óčku) nebo sem tam na zprávy. Ale využívám ji čím dál tím méně, to je pravda.

    OdpovědětVymazat
  4. To věkové rozložení je naprosto přesné. Televizi nemám už... pf, roky, strašně dlouho, možná deset let. Teda samozřejmě, že rodiče ji mají, ale my to od puberty měli v podstatě tak, že obývák je místo, kde tráví volný čas rodiče, můj pokoj byl místo pro volný čas pro mě a pokoj bratrů pro volný čas pro ně, takže společně jsme se na televizi už nedívali. A já se na ni od tý doby nedívala nikdy (když vynechám záměrné věci, o kterých jsem chtěla psát - třeba o šíleně ujetých ezo a aktiv.tv, to se člověk podívat musí ). Není to potřeba, noťas mi stačí. Televize by mi ani nevyhovovala obsahem, protože o "mých" seriálech nemám ani tušení, jestli o nich české televize vůbec vědí, a film si pouštím tak jeden za měsíc. A mít něco jako kulisu mě strašně rozčiluje, když už chci relaxovat, buď se na to budu i dívat nebo bude ticho, a když chci psát, tak mi do toho nic kecat nesmí

    OdpovědětVymazat
  5. [4]: : Nemyslím to tak, že sedíme a koukáme na bednu jako v kině Píšu to z vlastní zkušenosti, dáme si kafe, sedneme si do obýváku a televize je prostě zapnutá jako kulisa, občas se na ní mrkneme, ale není to ,,pššt, teď řeknou, kde je vrah!" Možná to není ani o sledování televize

    OdpovědětVymazat
  6. Já se na televizi koukám jen u rodičů a je to hroznej žrout času Vím, jak funguje sestavování programu, aby lidé po svém filmu hned neodešli. Každopádně s přítelem televizi v bytě nemáme. Nekoukáme na ní a proto je to zbytečné. Filmy, zprávy i třeba hudba se dá pustit přes notebook, přesně jak píšeš. Hlavně na ní ani v bytě nemáme místo

    OdpovědětVymazat
  7. Já televizi tak často nezapínám, ale někdy přece jen. Kdybychom ji doma neměli, nevadilo by mi to, ale když ji máme, tak se snažím využívat třeba to pouštění seriálů z flasch nebo koukat na nějaký věci na prima zoom a tak.

    OdpovědětVymazat
  8. Dívám se na televizi, protože máme super UPC a nastavím si tam přesně to, co chci sledovat, například na HBO, kde teď dávají opravdu úžasné věci (úplně super nové seriály například). Proto pro mě už ani neexistují reklamy v TV, protože si je jednoduše přetočím a je to. Televize je super kulisa, když chci třeba něco psát nebo tvořit, takže já rozhodně nejsem zcela odkázaná jen na počítač.

    OdpovědětVymazat
  9. Vždy, keď som doma na Slovensku, televízia ide v našom dome neustále. Pozerajú ju najmä starý rodičia. Ja osobne ju k šťastiu nepotrebujem a s priateľom ju v našom byte ani nepozeráme. Oveľa radšej máme filmy a to aj najmä preto, že nás počas nich neotravujú dookola tie isté reklamy... :)

    OdpovědětVymazat
  10. Súhlasím so všetkým. Je to aj vekom, generáciou. Môj ocino nikdy nevidel film online. A každý deň pozerá TV. Ale napr. aj ja dosť pozerám TV, teraz už menej, pretože tam fakt nič nedávajú. A tie reklamy, no to je otrava hocikde, aj na internete, aj pri online filmoch ti vyskočí milión reklám.

    OdpovědětVymazat
  11. Popravdě já na televizi vůbec nekoukám, když už tak o Vánocích, ale zase ji mám puštěnou, abych líp usínala (bydlím sama v domečku, takže se bojím a světlo a zvuky z televize mě uklidňují)

    OdpovědětVymazat
  12. Děkuji za reakce, děvčata. Jsem ráda, že se většinou shodujeme, ono je to skutečně individuální, ale faktem je, že dnešní mladá generace už o televizi nejeví zájem tolik jako tomu bylo dříve.

    OdpovědětVymazat
  13. O Vánocích se na televizi také ráda podívám a občas se mrknu, i když nejsou, ale jinak běžně ji nezapnu. Vlastně nějak moc nesleduji filmy, ani seriály.

    OdpovědětVymazat
  14. [5]:Tak pak je otázkou, proč do toho vůbec hučí, nebylo by lepší ji pak vypnout?

    OdpovědětVymazat
  15. [14]: : třeba o tom, co dávají i diskutujeme, bavíme se o tom? Co je na tom tak k nepochopení?

    OdpovědětVymazat
  16. Každý se na to asi kouká jinak. Naši prarodiče už to berou právě jako zábavu, když celý den sedí doma a nudí se, pokud nejdou ven na procházku a tak... Já to beru jako nepotřebnou věc, nemusela bych jí mít vůbec, to se ale týče televize, mobil bych nedala z ruky. Generace je jiná a vadí mi to, nejradeji bych zažila dobu, kdy mé mamce bylo 22 a když si někde sjednala schuzku s nekym v tolik a tolik, tak tam ten clovek musel prijit a ne, že to 15 minut zrusni skrz sms...

    OdpovědětVymazat
  17. [15]:No asi právě tohle. Jakmile na něco koukám a někdo mi to zkouší komentovat nebo o tom mluvit právě teď, uprostřed scény, tak to ruší, ať si to nechá na potom, až to skončí. Nebo ať to zastaví, okomentuje a zase pustí. Nebo prostě ať počká až to skončí a může o tom mluvit potom A pokud mám návštěvu nebo setkání, tak by mě asi nenapadlo, aby se k tomu pouštěla televize, to pak zní jako že já sama s nima nemám o čem mluvit a proč tam teda potom vůbec sedím

    OdpovědětVymazat
  18. Televizi si pouštím minimálně. Pouze na můj oblíbený seriál Vyprávěj <3, nebo na sportovní přenosy sportů, které mě zajímají. A o Vánocích taky :) pohádky jsou nej.

    OdpovědětVymazat
  19. Pokrok nezastavíš tak jsem taky pojmenovala jeden článek, ale vůbec nevím, jestli jsem ho už dopsala a zveřejnila nebo ne . Asi ne. Ale byl tedy o dávání kontaktů, že dříve se dávalo telefonní číslo, teď je to facebook a občas jsem se setkala i s Instagramem .

    OdpovědětVymazat
  20. Řekla bych, nebo alespoň to tak vidím u přítele a u známých - že u televize je hlavní to rozlišení. Těžko si užiješ nějaký film nebo dokument nebo hru ve 4K na obyčejném noťasu. Televize je velká a v dnešní době už tak kvalitní, že ten obraz je skutečně jako živý. Já to zas tak nepotřebuju, ale hlavně ti muži kolem mě to pořád opěvují, že o tu kvalitu jde. Takže asi tak. Vlastně ta bedna působí rolí takového domácího kina.

    OdpovědětVymazat