Jak se takhle v neděli máte? Většina z Vás jistě dobře, protože zítra je prodloužený víkend a znamená to, že tentokrát nebude otravné pracovní pondělí. :-) Na druhou stranu si ale většina lidí stejně nepřispí, protože muži i ženy vstávají kvůli tradičnímu koledování. U nás třeba taťka straší už někdy v šest ráno s pomlázkou a já obvykle dostanu ještě v posteli, protože nemůže spát, když je zvyklý celý rok brzo vstávat. Nicméně tyhle tradice se nedodržují všude. Existuje spousta domácností, které koledníkům neotvírají a to je vlastně důvod, proč píšu tenhle článek.

bunnyeaster
animal

Bydlím na vesnici. A já osobně bych pomlázku klidně vynechala, zatímco moje mamka o tom každý rok mluví, ale nakonec všem sousedům stejně otevře. Velikonoce jsou hezké svátky, ale... Já osobně je nijak extra neprožívám. Bez každoročního vyšlehání bych se obešla, beránka na stole sice máme, ale stejně tak se u nás sní i běžná bábovka, vajíčka taky obarvená jsou, ale co nerozdáme, spotřebuje se do salátu a z Velikonoční výzdoby toho moc nezbude. A co se týče duchovní stránky věci, tak o té nevím už tuplem nic.

Velikonoce mám spojené s jedinou událostí, díky které jsem se na ně vždycky těšila... Pouť. U nás v Kutné Hoře je každoročně na Velikonoce pouť a je to dost velká událost, mám dokonce dojem, že se jedná o druhou největší pouť po Matějské. Jenže abych se přiznala, ani letos mě nějak neoslovila. Z atrakcí už jsem nějak vyrostla a stánky jsem si ještě projít nestihla a doufám, že mi to zítřejší odpoledne časově dovolí.

Pravdou je, že letos jsem z Velikonoc nějaká zklamaná a ani nemám náladu je slavit. Tak trochu jsem se rozhodla, že je budu zítra bojkotovat, protože tu prostě je to ale... Nebaví mě otevírat koledníkům, které nijak blíže neznám a znát ani nechci. Vadí mi, že v poslední době se objevují holčičky, které chodí s tatínky nebo maminkami na koledu, ačkoli je tohle vyloženě mužská záležitost. A vůbec mi tak nějak přijde, že čím jsem starší, tak mě tahle tradice nějak přestává bavit, ačkoli dřív jsem ji měla ráda a nechápala jsem, proč sousedka ze vchodu vedle neotvírá koledníkům. Dneska bych byla ráda, kdyby zítra zůstaly dveře zavřené. Těším se na dvojčata od sestřenky, kterým jsou čtyři roky, nevadí mi vyšlehání od bráchy, taťky nebo přítele, co dorazí před polednem, ale ostatním koledníkům se mi prostě letos nějak otvírat nechce...

Je to docela zapeklitá situace a sama na sobě cítím, že jsem protivná už jen kvůli tomu, že zítra se po mně bude chtít, abych vstala, chodila ke dveřím a tvářila se nadšeně. A já nebudu. Vím to teď, každým rokem to cítím víc a víc... A vlastně ani netuším, kdy se to stihlo zlomit.

Jak trávíte Velikonoce Vy? Dveře se u Vás netrhnou nebo naopak zůstávají pevně zavřené?

Vaše Lucka

17 Komentáře

  1. Asi záleží na věku a bydlišti. Na vesnici, kde se všichni znají, je asi koledování fajn...

    OdpovědětVymazat
  2. Já Velikonoce neslavím vůbec. Jediné co mám ráda, tak je barvení vajíček, které také po pár dnech dáme do vajíčkového salátu, pomázanky nebo do něčeho jiného. Oproti tomu Vánoce prožívám někdy až moc, ty naprosto miluju, ale Velikonoce by mi nechyběly.

    OdpovědětVymazat
  3. Docela chápu to nedostavení se nálady a opadání nadšení ze svátků spolu s věkem. Stává se mi to taky, a to už i s Vánocemi, i když ty jsem vždycky mohutně milovala. Velikonoce ale nikdy. Dokud jsem nebyla dost stará na to, aby naši víceméně nemuseli respektovat můj názor, bylo pro mě Velikonoční pondělí ohromnej stres. Už od malička jsem se cítila hrozně ukřivděná a ponížená zvykem s pomlázkou (bydlím na vesnici, takže tady to fakt nebylo jen pět a půl dítěte z jednoho paneláku), hodiny jsem předstírala spánek, vždycky jsem náhle měla div ne průjem, jak jsem neustále končila na záchodě, abych nemusela otevírat, a zůstalo mi to. Naštěstí po nějaké době rodiče pochopili, že já koledníkům už nikdy otevírat nepůjdu, že je to zvyk, který se mi hrubě nelíbí, a pak pochopili, že se ke mně s pomlázkou nesmí nikdo přiblížit, ať je to cizí nebo příbuznej. Prostě to zcela odmítám podstupovat. Silně se mi to protiví od chvíle, co si pamatuju, což je někdy sotva základka, dodnes. Dokonce i když chodí otevírat máma, mám stále ten pocit, jak se ponižuje. Ten pocit už nezmizí, zakotvil ve mně v raném dětství. A proto Velikonoce už zcela ignoruju a je to pro mě doba, kdy mám prodlouženej víkend. Navíc stejně zejtra v poledne zase jedu z domova do města, kde pracuju, takže tak.

    OdpovědětVymazat
  4. U nás žádný koledníci nechodí a to fakt žádní ! , takže to i celkově velikonoce neřeším :)

    OdpovědětVymazat
  5. já velikonoce naštěstí neslavím

    OdpovědětVymazat
  6. [3]: Přesně - s naším věkem jsme letos poprvé tradici velikonoc neslavili, ani vajíčka ani mrskút neproběhl. "Nejsou už pro mě mrskači" a aktuálně jsem ráda, že se mi z nemocnice vrátil hospodář. Letos ani nebyl v kostele, úpravu hrobu jsme stihli na poslední chvíli. Prostě jak říkáš - klidný prodloužený víkend, letos jsme rádi že jsme rádi. Děkuji za inspiraci, jak to mají i jinde a jiní

    OdpovědětVymazat
  7. Já (potažmo naše rodina) Velikonoce vůbec neslavím. Jediné co máme je mazanec od babičky a občas i beránek, i když letos není ani ten. Bydlím ve větší vesnici (je to něco mezi malým městem a velkou vesnicí) a naštěstí u nás nikdo nezvoní, protože jsme nikdy neotevírali a ani tady nikoho moc neznám - všechny kamarády mám ve městě. Vajíčka nebarvíme už několik let, pomlázku už asi taky ani nemáme (kdysy jsme jednu měli, když jsem byla malá.. ale mám dojem že už jsme ji vyhodili) a táta na tyhle tradice taknějak kašle, takže se o šlehání dávno ani nesnaží. A vůbec mi to nevadí. Některé tradice jsou fajn a jsem za jejich dodržování, ale zrovna Velikonoce mi přijdou jako ten nejhloupější svátek ze všech. Jediné co oceňuji je právě to volno!

    OdpovědětVymazat
  8. Velikonoce každoročne trávíme na chalupě - na vesnici, když jsem byla mladší koledníc vždycky chodili.. Je smutné že teď už ne, ale kdyby přišli určitě otevřu.

    OdpovědětVymazat
  9. Velikonoce neslavím stejně jako ty - nemám k tomu důvod. Ani u nás v rodině to tak není. Máme akorát mazanec a velikonoční nádivku, ani ty vajíčka nemáme. Koledníci k nám nechodí vůbec, maximálně se potkám se stejdou a bratrancemi u babičky a to letos taky nevyšlo. Jinak u nás v menším městě tak akorát otravují, k nám do paneláku se naštěstí nedostanou a jelikož bydlíme až nahoře, stejně mají smůlu Ani mi nevadí, že tyhle tradice nedodržuju :) Moje mamka, když byla dítě, musela chodit jako holka koledovat. Asi proto, že u nás v rodině byly samé holky

    OdpovědětVymazat
  10. Já taky bydlím na vesnici a velikonoce doma prožíváme pouze v okruhu rodiny a blízkých známých. Víme, kdo k nám má přijít, cizí kolediníci k nám ani nechodí a i kdyby přišli, neotevřeme jim ;) Takže máme vždy nachystaných pár vajíček, něco dobrého na zub a pár chlebíčků a bereme to spíše jako možnost vidět někoho, koho nevídáme zas tak často a trochu si pokecat u kafe

    OdpovědětVymazat
  11. Velikonoce nemusím, nemám ani výzdobu, sice otvírám koledníkům, ale u nás jich chodí málo a převážně děti Takže to vždy nějak přetrpím

    OdpovědětVymazat
  12. [1]: Mně by právě město, kde nikdo nechodí, docela vyhovovalo.

    OdpovědětVymazat
  13. Popravdě já Velikonoce nějak neslavím, ale nemám proti nim nic. Je hezké, když má někdo krásnou výzdobu, ale máme hezčí svátky, než jsou velikonoce.

    OdpovědětVymazat
  14. Velikonoce u nás sice slavíme ale nějak extra to neprožíváme. Bydlíme ve městě a koledníci tu nechodí, takže máme o starost méně :) Ale pro radost se upeče beránek, k obědu se udělá něco dobrého a bereme to jako příležitost jet na návštěvu nebo si prostě užít den volna :) Já ve Velikonocích vidím spíše jaro, takže se na ně těším, protože vím, že po Velikonocích bude tepleji a krásněji :)

    OdpovědětVymazat
  15. Já k Velikonocům taky nemám vypěstovaný žádný vztah. Když jsem ještě bydlela s mámou taky na vsi, tak tam si na to chlapi potrpěli, jéje. Ale mě to přišlo děsně trapný. Vždycky jsem stála jak solný sloup, nechala se vyšlehat, nabídla jim vajíčka a těšila se, kdy to konečně skončí. Utíkat před nimi a ječet mi přišlo pitomý. Takže postupně jsem mamce řekla, že nechci, aby k nám nikdo chodil, prostě jsme neotvírali. :)

    OdpovědětVymazat
  16. Mám to stejně, Velikonoce nemám ráda - je to divný svátek a občas si taky pohrávám s myšlenkou prostě neotvírat.

    OdpovědětVymazat
  17. Myslím si, že je problém v tom, že lidé vlastně ani nechápou, proč se tyhle tradice vlastně dodržují (jsme údajně národ ateistů, takže není divu), a tak ta motivace je vlastně jen v tom, aby lidé nebyli tou černou ovcí ve stádě, která jde proti proudu a neslaví to, když všichni ostatní vlastně ano. Já se mezi křesťany neřadím, ale vidím v tom příležitost, jak být propojená s přírodou skrze zvyky, které se pojí k danému ročnímu období:)) Hledám za tím spíš pohanské významy, které mi dávají nějaký smysl.

    OdpovědětVymazat