Tringelt, dýško, tuzér, bakšiš, spropitné, tip, diškrece nebo něco od cesty. Všichni tyhle názvy jistě známe a vybaví se nám při nich to stejné - je to nějaká částka navíc, která slouží k ocenění poskytnuté služby. Co jsem tak nějak začala nakupovat, vždy jsem byla zvyklá v obchodě říkat, ať tam tu korunu do celé nechávají. Převážně mi vždy bylo blbé si tu korunu nechat vracet, případně jsem prostě nechtěla lovit v peněžence hafo drobných (navíc ta moje by se s více drobnými asi rozervala).

Blíže jsem dýška začala zkoumat, když jsem začala brigádně pracovat na baru. Tam jsem pochopila, že obvykle se spolu se stoupající mírou alkoholu a hloubkou mého výstřihu postupně zvyšuje částka, kterou si za večer mohu vydělat bokem. A když jsem si navíc ještě s hosty povídala, měla jsem obvykle v kapse i pozvánku na panáka. :) Ale skutečně jsem spropitnému přišla na kloub až při práci v restauraci, kde jsem dělala brigádně servírku.

Výsledek obrázku pro spropitnéVýsledek obrázku pro spropitnéVýsledek obrázku pro spropitné

Ono se totiž na ten tip najednou kouká úplně z jiné strany, když jste na straně toho, co má dýško obdržet. A když jsem tak kolikrát viděla hosty, kteří při útratě šest tisíc devět set osmdesát devět korun nechali sedm tisíc s tím, že byli moc spokojení a přijdou znovu, už mi do zpěvu úplně nebylo. Práce v gastronomii totiž není zrovna lehká věc, musíte se usmívat, i když jste na nohou už víc jak deset hodin a nohy vás bolí jak čert. Musíte odpovídat na hloupé dotazy a musíte mít trpělivost, když v rukou máte čtyři horké talíře a hosté u stolu se začnou dohadovat, kdo si vlastně co objednal. Ta práce není lehká. A není dobře placená, většinou.

Spousta restaurací sází právě na výše zmíněné diškrece. Proto mají servírky a číšníci mnohdy téměř minimální mzdu s odůvodněním, že zbytek dostanou na dýškách. Takže když se pak díváte na lidi, kteří mají útratu za čtyři sta devadesát devět a chtějí vrátit i tu korunu, nevíte jestli se máte smát nebo brečet.

Výsledek obrázku pro spropitnéVýsledek obrázku pro spropitnéSouvisející obrázek

Tahle zkušenost na pozici servírky mi dala hodně. A otevřela mi oči ohledně spokojenosti a toho, jak si vážit poskytnutých služeb. Takže pokud dnes jdu do restaurace nebo do baru, obsluha se na mě směje a je ochotná, já jsem se službou spokojená, nebojím se ji ohodnotit. Částka 10 % je nepsané pravidlo, které ale spousta lidí vůbec nedodržuje s tím, že za to přeci mají peníze, že je to jejich práce. Ale většina si neuvědomí, že právě majitelé gastronomických zařízení zase obvykle spoléhají na to, že dýška zaměstnanci dostanou.

Myslete na to, až budete příště někde v restauraci, jídlo bude dobré a obsluha příjemná. Nemusíte dávat horentní sumu, k tomu nenabádám, ale zase částku, která aspoň odrazí vaši spokojenost. Koruna navíc to při útratě za tisíce skutečně není.

Jak to máte se spropitným vy? Pracovali jste někdy v gastronomii nebo někde, kde spropitné tvořilo velkou část vašeho platu?

42 Komentáře

  1. Osobně většinou spropitné nechávám, myslím, že je to slušnost :) A ten pán s těmi sedmi tisíci mě dostal

    OdpovědětVymazat
  2. To s tou minimální mzdou jsem nevěděla. #themoreyouknow

    OdpovědětVymazat
  3. Každá zkušenost se počítá a práce na baru je zajímavá.

    OdpovědětVymazat
  4. Bohužel jako "chudý student" prostě nemám tolik na dýška, ale vždycky v kavárně aspoň těch pár drobných nechám.

    OdpovědětVymazat
  5. Když jsem spokojená dám. Syn pracuje jako číšník v centru Prahy, tak má uznání a když někam jde, je dost velkorysý...

    OdpovědětVymazat
  6. [1]: Když jsem u Pohlreicha slavila padesáté narozeniny, útrata byla 4 500,- , nechala jsem pětikilo...obsluha byla moc milá a jídlo vynikající...

    OdpovědětVymazat
  7. V restauraci většinou dýška nechávám...ne přehnané částky, ale něco málo ano. Ovšem v obchodě tu korunu nechám málokdy, protože pořád říkám, že i na ni se těžko vydělává

    OdpovědětVymazat
  8. V restauracích se dýško dává, ale třeba ve vlaku si nechávám vracet, protože jezdím tak často, že kdybych jim nechala za každou jízdu korunu, tak už mají hodně peněz . Ale v restauracích a takových podnicích je to slušnost a dávám :)

    OdpovědětVymazat
  9. Když jsem pracovala v solárku, tak jsem se nestačila divit, kolik lidí lpí i na vrácení korunky. Upřímně jsem na to nebyla zvyklá, protože jsem vychovaná tak, že nechávám dýška téměř všude. Na solárku jsem měla 50 korun na hodinu a i 10 korun za celý den, by pro mě bylo dost. Ovšem když přišla pani, která evidentně nebyla z chudých poměrů a chtěla po mně vrátit korunu, kterou jsem v tu chvíli bohužel neměla, protože mi z toho neustálého vracení věčně chyběly, tak mi s takovým povýšeným obličejem a výrazem "dávám Ti milion" řekla, že to je teda dobré. Pak jsem jednou neměla deseti korunu. Pani byla pravidelnou návštěvnicí a nikdy mi dýško nenechala. Pro tu deseti korunu si přišla další den. Takže já už teď ty dýška toliko nerozhazuji. Vím, že můžu takhle potkat ty lidi, kteří nikdy nenechali dýško ani mně. Dávám dýško, ale menší než dřív.

    OdpovědětVymazat
  10. Vlastní zkušennost naučí nejvíc :) Jsem ráda, že znám pohled i z druhé strany :)

    OdpovědětVymazat
  11. Když jsem dělala servírku, na dýškách jsem něco dostala, protože se rovnoměrně rozdělovalo. Jelikož jsem nemohla brát od hostů peníze (byla jsem tam nová a vydržela jsem tam jenom 1 měsíc), neměla bych jinak na dýškách nic.

    OdpovědětVymazat
  12. Já většinou dávám těch 10% a je mi občas trapně za mé společníky, když nedají nic nebo jen tři koruny. Blbé je, že teď jak se může platit kartami, tak většina lidí ani neví, že si to tam dýško (většinou?) můžou doklepat, takže nic nedají :(. Jako upřímně nevím, jestli se pak to dýško dostane k obsluze? Snad ano. Já jsem kdysi dělala na poště no a bylo mi blbé chtít po chlapovi ještě korunu, kterou mi měl platit, natož abych něco dostala za balík, s kterým jsem se táhla, taky mě to docela naštvalo, ale říkej si o korunu, že?

    OdpovědětVymazat
  13. dýško je velké téma.. nebo, dalo by se o tom mluvit dlouho.

    OdpovědětVymazat
  14. Já spropitné nechávám skoro vždy. Nedávám ho jen, když nejsem spokojená - čekám na jídlo přes hodinu, přinesou mi špatné jídlo nebo něco vůbec nedonesou. Jinak nechávám minimálně 30-40 Kč za běžné jídlo. Když platím více, klidně tam hodím i tu stovku. Zase musím opatrně, protože přece jenom si ještě moc nevydělávám.

    OdpovědětVymazat
  15. Viz předchozí komentář ohledně dávání. Ohledně výše dýška se snažím to zaokrouhlit směrem nahoru přiměřeně k útratě.

    OdpovědětVymazat
  16. Sama mám tuto zkušenost, bohužel ještě stále jsem na brigádě v odvětví gastronomie. A je to někdy až naprosto šílené. Práce to není rozhodne jednoduchá ba naopak, velmi náročná. Proto teď tolik obdivuju servírky, které jsou stále usměvavé a trpělivé. :)

    OdpovědětVymazat
  17. Dříve, když jsem studovala, tak jsem dýška nedávala, je to tím, že jsem obrovský šetřílek a nějak mě to nenapadlo. Tu korunu nebo ty dvě jsem jim nechala, prostě jsem je nechala ležet, bála jsem se otevřít pusu

    OdpovědětVymazat
  18. Spropitné nechávám, ale malé, protože jsem chudý student . Každopádně, vůbec se mi nelíbí ten systém toho, že se servírkám/číšníkům platí málo a že to, jak dobře se budou mít leží na spropitném. Přece jdu do restaurace a dávám za to o hodně více peněz než bych dala za suroviny, protože mám k tomu i to, že mi někdo to jídlo uvaří a přinese. A očekávám, že majitel podniku za to kuchařům i číšníkům řádně zaplatí.

    OdpovědětVymazat
  19. Jako obsluha jsem pracovala pouze v baru, který byl hned pod diskotékou a to byl pro mě zlom, že nikdy už nechci pracovat s opilými lidmi - nebo lidmi, kteří mají hlad . Pak jsem šla pracovat do restaurace, ale do kuchyně - a nám si tam právě vždycky chodily servírky stěžovat na tamtoho a támhletoho.. často i kvůli dýškám . Když jsem v podniku spokojená, tak i já, která zatím zrovna moc nevydělává, tam prostě nějakou tu korunu nechám. Někdy se stane, že jsem nevýsost nespokojená a to si fakt i tu korunu nazpátek vrátit nechám, to už se mi taky párkrát stalo .

    OdpovědětVymazat
  20. Eh, musím říct že tohle je pro mě pořád téma, na které si nedokážu udělat ucelený názor. V první řadě musím říct, že jako student ani nemám nějak peněz na nějaké dýška přesahující pár korun Musím ale přiznat, že jsem budu ten otravný člověk, který přinese do diskuze argument "proč by měla obsluha dostávat dýško když je nedostávají v ostatních zaměstnáních?"

    OdpovědětVymazat
  21. Mě přijde těch 10% cca uplně logickcýhc.

    OdpovědětVymazat
  22. Já jsem brigádně třetím rokem v kavárně, kde si dýška nenecháváme.. měním místo podle sézony, v létě jsem v našem stánku u koupaliště, o Vánocích na vánočních trzích a přes rok jsem normálně v "kamenné" kavárně, takže vidím ty rozdíly, kde lidi peníze nechávají víc a míň. Na vánočních trzích jsou lidi schopni se opít bombardinem nebo svařákem a pak těch padesát korun jen za NÁPOJ nechají. V létě pobíhají děti na zmrzlinu většinou s přesnou částkou, ale taky jsou schopni nechat pár korun (myslím dospělí, ne děti). V kavárně se nechávají téměř vždy. Přijde mi tak nějak logické při útratě 237 korun nechat 240, prostě vždycky zaokrouhlovat na desítky.. U jídel klidně víc. Ale opravdu záleží na tom, jak je mi obsluha příjemná.

    OdpovědětVymazat
  23. Z pohledu číšníka jsem na to teda nikdy nekoukala, ale pak si teda myslím, že je to problém zaměstnavatele, ne hostů. Host platí servis už započítaný v jídle, pokud ne, tak pak jak jsem psala, je něco špatně na straně zaměstnavatele.

    OdpovědětVymazat
  24. Pokud je člověk spokojený, přiměřené spropitné je podle mě samozřejmostí. Stejně tak je podle mě samozřejmé nezatloukat, když z nějakého důvodu spokojená nejsem (a tím nemyslím nějaké rytí, ale zpětnou vazbu, ze které se dá pro příště poučit). Bohužel mám ale pocit, že ani jedno se lidé ještě moc nenaučili.

    OdpovědětVymazat
  25. [8]: Když jsou zpruzení a donesou špatné a studené jídlo, neměli by dostat nic, natož dýško. Absence spropitného není trest, trestem by byla reklamace, odchod zákazníka, rozšíření informace o špatných službách mezi známými.

    OdpovědětVymazat
  26. [25]: Přesně tak. V životě by mě nenapadlo nechat pokladní při běžném týdením nákupu stovku navíc jenom za to, že dělá svou práci a neposlala mě doprdele, protože toho má za celý den tak akorát dost.

    OdpovědětVymazat
  27. Beru to jako určité zvykové pravidlo v naší kulturní oblasti, takže se snažím zaokrouhlovat na těch doporučovaných plus 10%, samozřejmě jsem-li spokojený. Jen v Japonsku jsem se musel přizpůsobit tamním zvyklostem vracet (a nechat si vracet) vše do posledního jenu .

    OdpovědětVymazat
  28. V obchodě nenechávám nic. V restauraci, pokud jsem spokojená, nešetřím pochvalou směrem ke kuchaři i usměvavé a ochotné servírce, ani na spropitném. Pokud spokojená nejsem (špatné jídlo, servírka, co se tváří že obtěžuji) nechám si vrátit do koruny.

    OdpovědětVymazat
  29. Mám bratra který v gastronomii pracuje (kuchař). Mamka je vyučená servírkou, teď se tomu už nevěnuje, ale dá se říct, že tuhle oblast máme v krvi. Já znám tedy jen název dýško nebo spropitné. Stává se mi, že nechám nějakou tu kacku. Víc jak dvacet, jsem však nikdy nedala. Musí mi však opravdu chutnat abych, něco podobného udělala.

    OdpovědětVymazat
  30. Poučný článek, díky za něj. Určitě se polepším;)

    OdpovědětVymazat
  31. Servírku jsem dělala tohle léto a popravdě - už nikdy víc. Není to nic pro mě, neumím se vypořádat s nepříjemnými lidmi.

    OdpovědětVymazat
  32. Svatá pravda! Pracovala jsem jako servírka skoro dva roky a přesně to co popisuješ mě dostávalo "do kolen", zákazník byl prý nadmíru spokojen a při nemalé útratě nechal dýško sotva 'na lízátko', ano povinnost to není, ale přesně jak píšeš, majitelé na to spoléhají a ta práce opravdu není placená bůh ví jak. Oproti tomu se stalo i to, že zákazník, který byl taktéž spokojen nechal dýško v téměř stejné výši jako byla útrata, nebo pro změnu, protože u nás se platilo převážně hned, pokud mu se servis a vše ostatní líbilo, nechal zákazník něco navíc na stole a to potěší. Já osobně si stojím ale za tím, i to dýško si třeba zasloužit, takže když se obsluha opravdu snaží, jde to na dýšku vidět, když se musím téměř obsluhovat sama, nechám si vyplatit klidně i tu korunu.

    OdpovědětVymazat
  33. Přeju ti krásné a pohodové Vánoce .

    OdpovědětVymazat
  34. Přeju ti úžasný příchod roku 2019 .

    OdpovědětVymazat
  35. Vůbec se nedivím a chápu jak to vidíš. Já sice nepracuji jako číšnice ale jako prodavačka a sem tam se mi to dýško objeví. Někdy větší někdy menší. Ale já sama kdekoliv jsem to dýško nechávám, i přesto, že já sama moc nevydělávám a jsem ráda za každou korunu. Každopádně je mi kolikrát opravdu až upřímně hloupé za ty lidi, kteří opravdu čekají na to až jim vrátím tu jejich korunu než na vyjetí účtenky, kterou nechtějí. Ale každý člověk je hold prostě jiný a vidíme to každý taky jinak. Většinou to jsou lidi co nikdy dýška nedostali nebo pracovali tam kde nebyli ani potřeba.

    OdpovědětVymazat
  36. Moc děkuji všem, kteří sem dorazili, dali si ten čas na přečtení článku a ještě se rozhodli zanechat tu komentář, na blogu jsem teď jistou dobu nebyla, ale když jsem dnes dorazila, moc mě to zahřálo u srdíčka. Jste úžasní!

    OdpovědětVymazat
  37. Naprosto s tebou souhlasim. Pracuju v gastru a za barem několik let. A od te doby vzdy nechavam dysko.

    OdpovědětVymazat
  38. mam to stejne jako ty. take jsem pracovala jako servirka, na druhe strane tedy. avim co to je dostat nebo i nedostat dyško, clovek by si to mel zkusit aspon jednou aby pochopil .... samozrejme jsem proti protivnym otravenym cisnikum kteri to zneprijemni a nedokazou se ani omluvit za chybu nebo jsou nasrani kdyz maji nekoho vubec obsluhovat a kazdy clovek je sprominutim sere.. ty bych kopla do zadnice, ale pokud je to schopny mily clovek ktery se snazi za kazde situace... :) takova jsem se snazila byt ja. a ze to byl mazec na Kacine v kavárně mnohdy. no mohla bych vyprávet....

    OdpovědětVymazat
  39. Ha, to je zajímavý pohled z druhé strany. Obvykle nechávám 5-10% dle spokojenosti, výšky útraty a doby, kterou jsem v podniku strávila. Trochu problém mám, když chodím na meníčka se stravenkami. Meníčko obvykle za stovku, stravenka ve stejné hodnotě, dojezeno je za 10 minut a za mnou při placení fronta dalších lidí. Ne vždy mám u sebe drobné na dýško, tak to pak občas odcházím bez, ač mi to nepřijde vhodné. Podobně narážím i v zahraničí, někde je dýško zvykem, jindy člověk obsluhu div neurazí...

    OdpovědětVymazat