Nedávno jsem se dostala do situace, kdy jsme rozebírali vykání a tykání a můj taťka mi řekl: "To víš, na vesnici to chodí jinak." Nechci říct, že by to byl nějaký zlomový okamžik, ve kterém jsem si uvědomila, že se chovám jinak než lidi v mém okolí, ale tak nějak mě to postrčilo k tomu, abych si své myšlenky trošku utřídila a sepsala tenhle článek, při kterém jsem došla k tomu, že jsem měšťák, co žije na vesnici.

car, travel, and vintage imagecity and swing image
house, mountains, and nature image

Žiju v obci, která má asi 330 obyvatel. Kromě dvou hospod, kam si můžete zajít na pivo, tu najdete i sokolovnu, ve které se čas od času pořádá nějaká ta zábava, a taky zmrzlinový stánek, kde zase pro změnu najdete za posledních sedm let mou maličkost, kterak každý rok brigádničím. Tím by asi výčet veškerých obecních kulturních zajímavostí skončil. Alespoň já o žádných jiných nevím...

S rodiči jsem se sem přestěhovala, než jsem začala chodit do první třídy, bylo to z důvodu, že mamka čekala mého mladšího bráchu, takže jsme už dál nemohli bydlet v jednom pokoji u babičky a dědy, takže jsme si pořídili vlastní byt nedaleko města, kde jsme dosud bydleli. Většina dětí by asi byla nadšená, že budou mít dočasně, než to škvrně povyroste, vlastní pokoj. Já ne. Byla jsem naštvaná! Naštvaná a hlavně dost smutná, protože jsem to ve městě měla ráda, zbožňovala jsem školku, kterou jsem měla od domu pár kroků, kamarády z ulice a vůbec to prostředí tak, jak jen šestiletá může něco zbožňovat.

Dost možná je to jeden z důvodů, proč jsem k novému domovu nikdy nepřilnula. Ano, našla jsem si tu dvě kamarádky (ty se později odstěhovaly), ale jinak jsem pořád byla duší v rodném městě. Alespoň jsem tam mohla chodit do školy, takže jsem s kamarády neztratila kontakt úplně, ale znáte to, sejde z očí... A já jsem už nebyla to dítko z ulice, ale spíš jen návštěva.

travel, italy, and street imagelight, city, and night image
balloons, colors, and sky image

Je to vcelku ironie, ale na to, že tu žiju patnáct let, znám dohromady jen pár lidí... Většinou se jedná o lidi, kteří si chodí pro zmrzku anebo se kamarádí s mými rodiči, ale i tak spoustu lidí vůbec neznám. Často se mi stává, když se bavíme, zjišťuji, jak málo z téhle vesnice vlastně znám. Obvykle mám takové ty hloupé dotazy jako: "Kdo to byl? O kom mluvíte? A kde to je?" Jeden by nevěřil, ale i v tak malém počtu lidí a domů si připadám mnohdy trošku jako v labyrintu, když se o něčem bavíme.

Oproti tomu můj brácha je tu jako ryba ve vodě. Zná snad všechny, ví dokonce i to, kde ti lidé bydlí, hotová FBI. :D No, takhle to na vesnici asi chodí, ale já osobně jsem si na to opravdu nezvykla a asi nikdy ani nezvyknu. Jsem asi prostě městské dítě. Neříkám, že jsou lidé na vesnici hloupí nebo nějak primitivní, ale někdy mi to tak přijde... Mnohé názory a vůbec věci, které člověk zaslechne, já nevím... Přijde mi, že tímhle se lidé ve městě tak nezabývají, nebo to možná jen umí lépe skrýt.

Pomlouvání je jedna z dalších věcí, které mi děsně vadí. Nesnáším, jak jsou lidé zvědaví a je to div, že vám nenakukují do otevřených oken (ještě, že bydlíme v patře). Vadí mi, že se tu všichni starají o věci, které vůbec nejsou jejich záležitostí... A podobných věcí, které mi na vesnici a lidech v ní vadí, bych asi našla mnohem víc. A přitom nechci, aby tohle byl článek o mé osobní nenávisti k vesnici. :D Spíš jsem jen chtěla vyjádřit, jak těžké a vlastně téměř nemožné je pro mě přechod z města do vesnice i po několika letech. I když si v koutku duše uvědomuji, že tu nenávist a nechuť k vesnici mohla způsobit jednoduše podvědomá touha po městě, ze kterého jsem byla vytrhnutá.

A jak to vidíte vy? Vesnice vs. město? Nebo je vám to úplně jedno?

Vaše Lucka

13 Komentáře

  1. Což o to, já jsem rodilý vesničan, na to, že jsme blízko ku Praze tu byl užasný klid a pohoda. Ano, to jak každý zná každého a každý strká rypák kam nemá, mě už pije krev taky - pracuju v Praze, takže prakticky celý den nejsem doma a když se o víkendu občas objevím v našem konzumu, tak to je jenom "jeee, tebe jsem dlouho neviděla, a co děti? a to už bydlíš jinde?..." a blablabla..

    OdpovědětVymazat
  2. [1]: Moc děkuju za tak krásný a dlouhý komentář, jsem vlastně i ráda, že to nemáme stejně, protože to dokazuje, že je každý z nás originál a pro mě je to příjemné porovnání cizího pohledu na vesnici, kterou já tvýma očima jinak vidět nemohu.

    OdpovědětVymazat
  3. STRAŠNĚ MOC PROSÍM!  Dáš "To se mi líbí" na odkazech pod tyhle dvě fotky?

    OdpovědětVymazat
  4. Já se za ty dlouhý komentáře omlouvám, když chytnu slinu, nevím kdy přestat K tobě se o pauze na čaj vždycky tak skvěle chodí a čte :)

    OdpovědětVymazat
  5. Mám rodiče z vesnice, kde bydlí i babička, děda, strejda, teta a bratranci. A já už to tam mám ráda, když tam jezdíme :) Je tam klid ;) Ale jinak bydlím ve městě. Oboje má své výhody a nevýhody

    OdpovědětVymazat
  6. já vyrůstala na vesnici za nic bych neměnila... byli jsme si s dětmi tak blízcí, jezdili jsme po silnici na koloběžkách, hráli kopanou a jiné hry... teď se z mé vesnice stalo město a ta silnice, kde se odehrávali souboje a závody... je člověk rád, když přejde či jednou kopne do míče a nemusí hned utíkat před autem

    OdpovědětVymazat
  7. Oboje má podle mě výhody a nevýhody, ale ten poslední odstavec naprosto vystihuje, co mi na vesnici leze na nervy 😀 Taky úplně nesnáším to, jak se tady šíří drby světelnou rychlostí 😀

    OdpovědětVymazat
  8. [4]: Prosím tě, vůbec se neomlouvej. Pro mě je to radost, když vidím, že se někdo tématu chytne a má na něj co říct. :) I o tomhle blog je a já jsem ráda, že se ti mé články aspoň trošku líbí. :)

    OdpovědětVymazat
  9. já nevím tyjo, tohle je pro každýho jiný sem z vesnice teda, ale mám to podobně, že jsou i lidi o kterejch tu absolutně nevím vůbec nic, ale spíš asi jo, než ne

    OdpovědětVymazat
  10. Také jsem zvyklá na město a tam kde bydlím, je to sice malé ''město'', ale taky každý kouká druhým do talíře a všichni se starají o životy jiných.. A upřímně, stále jsem si na to nezvykla. Teď jsem se odstěhovala do většího města a jsem spokojená, protože se bavím s lidmi se kterými chci já a hlavně mě nikdo neřeší. A i kdyby, tak než se to přes všechny dostane, tak mě to nebude tolik vytáčet

    OdpovědětVymazat
  11. Já jsem vyrůstala v paneláku v menším městě, ale asi po třech letech jsme se odstěhovali na vesnici, kde žiju doteď. Možná proto, že jsme sem jezdívávali pořád, protože tu bydlel děda s babičkou, tak to pro mě bylo skoro přirozené. V paneláku jsem taky měla své kamarádky (nevím, jak je to možné, ale vybavuji si plno vzpomínek z té doby), ale nijak mi nevadilo, když jsem se s nimi postupně přestala vídat úplně. Do vesnice jsem se zamilovala a teď, když mě čeká stěhování do velké matičky Prahy, jsem tak trochu na rozpacích. Jestli to velké město zvládnu ale táhne mě to tam už strašně dlouho, tak snad.. :)

    OdpovědětVymazat
  12. [10]: On to má opravdu každý asi trošku jinak, někdo to nevnímá vůbec, někdo naopak až příliš, to budu asi já.

    OdpovědětVymazat