Dneska bych se chtěla zaměřit na něco, co mě osobně dokáže vážně naštvat. Někdy od střední, kdy jsem začala pořádně číst knihy a chápat pravopis, se ve mně probudila i touha po správném a čitelném projevu, za který bych se nemusela stydět. Takže když jsem začala víc hlídat sama sebe, začala jsem si i víc všímat písemného projevu jiných. Ať už šlo o půjčování sešitů od kamarádky, smsky, zprávy na facebooku či nějaké novinové články, začala jsem vnímat chyby, které ostatní dělají.


Někdo už možná tuší, kam tím vším směřuji. V tomto článku bych ráda narazila na to, jak sebeinteligentnější článek či zpráva může zkazit gramatická chyba či překlep. Denně se vyskytuji na facebooku, kde jsem členem několika skupinek a popravdě, když vidím dotazy, které většinou ženy či dívky (snad proto, že muži se moc nevyjadřují) vypisují, chytám se za hlavu a chce se mi křičet.

Nechci tvrdit, že sama nikdy neudělám pravopisnou chybu, to rozhodně ne, nicméně se pokouším předejít tomu, že bych ji zveřejnila. Minimálně v dnešní době je přeci tolik možností, jak si text zkontrolovat. Nejlehčí je předepsat si v MS Word to, co chcete říct, protože vám to sám opraví. Pokud si nejste jistí jen jedním slovem, kliknout na google a najít si správný tvar taky určitě není problém. Já nechci vyznít jako rypák, i když nejspíš jsem, ale čtu ráda i články na blogu a je to denní chleba, že se držím, abych autorce či autorovi nenapsala, ať si chybu opraví, ale od toho tu já nejsem.

funny

Já totiž nejsem ta, komu by to mělo vadit. Mělo by to vadit autorovi samotnému... Mnohdy jde i jen o překlepy, kterým se stejným způsobem dá krásně předejít, jindy stačí si po dopsání článku dát pauzu. Když se třeba za půl hodiny vrátíte a článek si přečtete, mnohdy objevíte chyby, kterých jste si předtím nevšimli. V žádném případě netvrdím, že každý by měl pravopis zvládat maximálně, čárky ve větách většinou běžně neřeším, protože vím, že s nimi bývají potíže, ale pokud někdo píše obědnat místo objednat či mylovat místo milovat, není čas se zamyslet? Nemusí to tak být.

Písemný projev je vaše vizitka, zvlášť pokud ho najdete takhle volně na internetu. Nikdo přeci nechce, aby si o něm půl republiky myslelo, že článek psalo dítě z první třídy, ne?

No, tak to by byla má zvláštní záliba, která mě občas vážně ničí.

Vaše Lucka

12 Komentáře

  1. Taky mne dopaluje, jak někdo neumí používat jazyk. Cizí jazyk dokážu ospravedlnit, hlavně když dotyčný není mistrem v oboru a zkrátka mu angličtina/ruština/němčina/francouzština/latina činí problém. Ale to, jakým způsobem se i v těch pitomých SMSkách vyjadřují češi, je neomluvitelné. Nehledě na to, že to po nich zkrátka nedokážu číst :/

    OdpovědětVymazat
  2. A já zase nemůžu z toho, že existují lidé, kteří píšou pouze měkké "i".....když tu zprávu vidím, nejraději bych mu jí omlátila o hlavu....dělám chyby, nevědomě, nikdo není dokonalý, ale co se týče té "ciziny"....tak když už chci frajeřit a psát něco v cizině, tak si aspoň zjistim, jak se to píše....

    OdpovědětVymazat
  3. Podle mě se chyby na blogu ještě dají přežít (pokud teda ten blog není moc známý, pak už je to horší) ale když má někdo pravopisné chyby v nějakých novinových článcích, tak to už je katastrofa

    OdpovědětVymazat
  4. Moje kamarádky jsou hrozné chybařky Stačí se jich jen zeptat na otázku "Jak bylo ve škole?",a já hned dostanu odpověď, ve které je nejmíň 200 chyb Do dneška si pamatuji jednu úžasnou zprávu: Proč jsi nebila ve škole?

    OdpovědětVymazat
  5. [6]: Já osobně vidím problém i v těch osobních, sice nikoho ze svých přátel neopravuju, ale trošku mě to vytáčí.

    OdpovědětVymazat
  6. [8]: Rozumím ti, já jen mám v tomhle vážně asi problém někde v hlavě, proto se snažím, abych aspoň já většině chyb zamezila... A chtěla jsem dát světu najevo, že existuje třeba Word, co spoustu chyb odhalí, když už je autor sám nevidí.

    OdpovědětVymazat
  7. Já mám často problém s překlepy, ale gramatické chyby nesnáším. Jsem kvůli nim schopna opustit článek (a s ním i celý blog) vprostřed čtení.

    OdpovědětVymazat
  8. Souhlas! Jako na překlepy já jsem expert. Hlavně, jak píšu rychle, občas proházím písmenka, ale jak říkáš, snad si to po sobě přečtu! Ja jasné, že hned chyby nevidíme, ale přeně, když si to zpětně po chvíli přečteme...

    OdpovědětVymazat